Edinburgh: J.K. Rowling, Walter Scott en het Writers Museum

Anderhalf jaar geleden ging ik samen met mijn geliefde naar Edinburgh. Toen hij een aantal maanden tevoren aangekondigd had dat hij daar naar een conferentie moest, had het woord 'Edinburgh' meteen een magisch effect op me gehad. Het is immers de plaats waar mijn childhood hero J.K. Rowling woont. In mijn gedachten stond Edinburgh dus al lang op mijn to-do-lijstje.

Hoewel er in september 2012 een frisse wind door Edinburgh waaide, raakte ik toch innerlijk verwarmd, alleen al bij dit liefelijke uitzicht. Wie goed kijkt, zal ook de achtergrondfoto van deze blog herkennen.

Lovely Edinburgh: Scott Monument & Balmoral Hotel
Sta me toe om even uw literaire gids te zijn. Links zie je het Scott Monument, opgericht voor Sir Walter Scott. Laat ons zeggen dat hij de bekendste schrijver van de stad was voor J.K. Rowling. Misschien doet de historische roman Ivanhoe bij sommigen een belletje rinkelen? Rechts (meer op de achtergrond) zie je het prestigieuze Balmoral Hotel. Iets te duur voor onze portemonnee, maar toch. De legende wil dat de klok bovenaan steeds 2 minuten voorop loopt, zodat de treinreizigers hun trein bij het nabijgelegen Waverly Station (uiterst rechts op de foto) niet missen. Handig! Bovendien heeft J.K. Rowling een deel van het laatste Harry Potterboek, The Deathly Hallows in dit hotel geschreven. Ze heeft in the Balmoral ook een mooi gesprek met Oprah Winfrey. Schone televisie noem ik dat.

Uiteraard gingen we ook op zoek naar de café's waar J.K. Rowling geschreven heeft. Aanvankelijk leek deze zoektocht een tegenvaller te worden. Het bekende Nicolson’s Café is weg en is nu een Chinees all-you-can-eat restaurant. Niettemin was het eten er heel lekker, zoals mijn geliefde zal bevestigen.

Op naar een ander café dan maar: The Elephant House. Ook hier pende Rowling ijverig aan haar magische verhalen. Tijdens het middaguur aten mijn geliefde en ik hier een lekker broodje. Ik was in de zevende hemel, omdat ik - net zoals J.K. Rowling - in de hoek van het café zat, met uitzicht op het Edinburgh Castle. Jippie! Er wordt vaak gezegd dat dat uitzicht haar geïnspireerd zou hebben voor het Hogwartskasteel.
Op de plaats van J.K. Rowling in The Elephant House!


Zicht op het Edinburgh Castle vanuit het venster van The Elephant House
Anyway, dat broodje heeft zeker gesmaakt. Toch vond ik het jammer dat er - met uitzondering van enkele foto's - amper iets te merken was van Rowlings vroegere aanwezigheid aldaar. Tot ik de wc's bezocht. Op elke muur, deur, kastje van het sanitair stonden dankwoorden gekrabbeld voor J.K. Rowling. Er was geen witte ruimte meer over. Ik was duidelijk niet de eerste fan daar...

Verder bezochten we ook het kasteel, enkele musea (waaronder het whiskymuseum voor de geliefde), ... Ook het Writers Museum mocht niet ontbreken!
The Writers Museum

Kortom, echt een citytrip die ik iedereen zou aanraden. Ook als je nog nooit van J.K. Rowling en haar collega's gehoord hebt ;-)


Populaire posts