Lente en herinneringen aan New York

Het is lente en we zullen het geweten hebben. De eerste zomerjurkjes komen naar boven, de fietsers die ons huis voorbij fietsen worden talrijker en bij sommigen is de lenteschoonmaak al achter de rug. Het huis helemaal omkeren omdat de avonden langer worden, doe ik niet. Toch ben ik ook een lentemens. Dit jaar doe ik gretig mee. Als een echte huisvrouw dan nog: met chocolade, tulpen en foto's van zonsondergangen. Wie had dat gedacht.


Twilight aan de Schelde
Maar une hirondelle ne fait pas le printemps (een zwaluw maakt de lente niet). Er is meer. Elk jaar opnieuw is de lente voor mij een lokroep om op reis te gaan. Zoals nu moet ik mezelf telkens weer inprenten dat het over enkele maanden zomervakantie is, en dat mijn reislust tot dan moet wachten.

Twee jaar geleden echter hoefde ik dat niet te doen. Toen kon ik (samen met de vriend) mijn reisvleugels al uitslaan, naar de stad waar ik al lang van droomde: New York City. Het blijft een van de beste citytrips ooit. Hoewel de stad niet altijd even mooi is als in de films, voelt alles wel aan zoals in de film. Je loopt er letterlijk en figuurlijk met je hoofd in de wolken, steeds op zoek naar nieuwe gebouwen en herkenningspunten. De literaire hotspots mochten ook op deze reis niet ontbreken. Zo bezochten we, amper bekomen van de lange vliegreis en lichtjes gejetlagged, de New York Public Library. Alleen al de buitenkant is magnifiek. Binnenin was iedereen verzonken in zijn of haar eigen boek.
New York Public Library - buiten

binnen

Eerlijk gezegd heb ik tijdens deze reis niet eens zoveel aan boeken gedacht. Ik heb van geen enkele schrijver de voetsporen gevolgd (wat ik wel deed in Edinburgh). De stad gaf zelf wat literatuur prijs. Zo botsten we in Central Park haast toevallig op een beeld van Alice in Wonderland, omringd door spelende kinderen.

Alice
Op een regenachtige middag belandden we dan weer in de boekhandel Barnes en Noble. Een boekhandel waar de Standaard Boekhandel nog een serieus puntje aan kan zuigen. Leestafeltjes, makkelijke stoelen en een koffiebarretje veraangenamen de zoektocht naar een boek aanzienlijk. Bovendien - en daar kan de Standaard Boekhandel niets aan doen - ben je in New York, wat altijd mooie beelden oplevert.
Fifth Avenue vanuit Barnes en Noble

En voor wie het nog wat meer boeken mogen zijn: ga zeker langs bij de Strand Book Store. Het is werkelijk de grootste boekenwinkel die ik ooit zag, met meer dan 2 miljoen boeken. Onvergetelijk (en stiekem wil ik terug).

Enfin, het is dus lente. Aan de Schelde en aan de Hudson River. Verschil moet er zijn.

Populaire posts