2015 in letters en cijfers

Met een lijst vol goede voornemens was ik aan 2015 begonnen. Een beetje overmoedig dus, nog in licht beschonken toestand misschien van de vorige feestdagen. Wie zal het zeggen?


Feit is dat ik best wel veel gelezen heb. Op Goodreads kan je mijn jaar in boeken bekijken. De teller staat momenteel op 56. Daarvan las ik er 29 in het Nederlands, één minder dus dan mijn beoogde 30 voor 'Ik lees Nederlands'. Maar er wacht nog een dichtbundel van Joost Zwagerman - jammer genoeg dit jaar plots overleden - op me om de uitdaging af te werken.

Van die 56 boeken las ik er 7 in het Frans en 5 in het Engels. Verder beroerde ik ook 2 poëziebundels en las ik maar liefst 9 kinder-en jeugdboeken (dat moet geleden zijn van voor mijn studententijd).

Helaas lukte het me niet om de Verbeelding Book Challenge - nochtans een prachtinitiatief - tot een goed einde te brengen en ook met mijn eigen 'Ik lees Frans' uitdaging had ik het soms moeilijk. Mijn leesbrein denkt namelijk niet in lijstjes. Vandaar dat ik geen goede opvolger zou zijn voor de 'Ik lees Nederlands' actie en erover twijfel om volgend jaar nog een 'Ik lees Frans' uitdaging te doen...

Op schrijfgebied mag ik eigenlijk niet klagen. Ik schreef 26 recensies en morgen hoop ik er nog één af te werken. Op het werk werd ik tot redactielid van de nieuwsflits benoemd, op deze blog las u af en toe een verslagje over mezelf en deed ik zelfs een poging tot poëzie. Stukjes zoals deze schrijf ik sinds kort in een apart schrift en hoop ik later nog te kunnen gebruiken. Mijn project jeugdboek werkte ik af, maar kende geen succes. Toch vermoed ik dat er diep in mij een schrijver huist. Doorzettingsvermogen heb ik, talent misschien niet. We zien wel of dat later tot rijping komt of zal wegsmelten met de schrijfdroom...

Zullen we dan toch nog maar één lijstje maken, om het af te leren? Dit zijn mijn persoonlijke favorieten, gelezen in 2015:

Spaar de spotvogel (To Kill A Mockingbird) van Harper Lee
 - De man die haast had van Jan Vantoortelboom
- Parfums van Philippe Claudel
- Het leek stiller dan het was van Eva Kelder
- Woesten van Kris Van Steenberge (oké, dat was al duidelijk)


Een heel fijn en inspirerend 2016! 





Populaire posts