Boeken die ik niet zal lezen in 2017

Deze boeken zal ik niet lezen in 2017 en misschien ook later niet... om verschillende redenen. 
Deze blogpost vergde wel wat zelfreflectie...
Waarschuwing: het is niet omdat ik bepaalde boeken niet leuk (meer) vind, dat ik anderen zou veroordelen die deze boeken wel appreciëren. Iedereen leest wat hij/zij wil. Het is helemaal niet mijn bedoeling om snobistisch/ veroordelend/ kwetsend te zijn.
 
À la recherche du temps perdu - Marcel Proust
Ooit was ik een overmoedige student en dacht ik dat ik, na het eerste boek, ook de rest wel zou kunnen lezen in één zomer. Maar die poging mislukte meesterlijk. Sindsdien durf ik deze zevendelige turf niet meer aan te raken. Als ik ooit dubbel zoveel tijd en geduld heb, probeer ik het misschien nog eens. Als.

The Hunger Games - Suzanne Collins
Tja, de films heb ik wel bekeken. Behalve dan de allerlaatste (om preciezer te zijn: het tweede deel van het derde boek). Plots interesseerde het me op de één of andere manier niet meer. Onlangs bedacht ik trouwens nog, tijdens een gesprek met een vriendin, hoe wreed het verhaal wel is. Kinderen die elkaar moeten vermoorden in een spel...

A Little Life - Hanya Yanagihara
Hoezo? Dit was toch het meest besproken vertaalde boek in 2016? Bejubeld en bekroond met vijftigduizend sterren? Ja, ja, ik weet het. Maar toch spreekt het verhaal me niet zo aan - ergens heb ik het gevoel dat er iets te veel drama aan te pas komt. Geschreven om te choqueren, daar heb ik het niet zo voor. 

Een boek van Dan Brown
Vroeger een guilty pleasure, maar nu totaal niet meer boeiend wegens te onrealistisch. En te voorspelbaar in zijn onrealisme. En te veel gefocust op actie. 

Vijftig tinten grijs - E.L. James
Tja, waarom niet eigenlijk?

Een roman van Hugo Claus
Heb mijn portie Claus wel gehad tijdens mijn studies. Neen, dank u. (Zijn poëzie vond ik overigens wel goed.)

Een roman van Pascal Quignard
Ook een overdosis over deze Fransman gekregen tijdens mijn studies... Zijn schrijfstijl is me iets te cerebraal. Of ik was te jong om het goed te begrijpen. Wie geïnteresseerd is in zijn boeken, mag mij altijd mailen.

The Life-Changing Magic of Tidying-Up - Marie Kondo
Neen, ik ben niet geïnteresseerd in opruimen als hedendaagse vorm van religie. Nu niet en in 2017 ook niet...

Welke boeken ga jij niet lezen in 2017? Maak er hoe dan ook een mooi leesjaar van.

Reacties

  1. Grappig idee. 'A little life' kan je inderdaad best overslaan, want zo geniaal is het nou ook weer niet, al is het ook niet slecht.

    Wat ik niet ga lezen in 2017:
    * Chicklits van Astrid Harrewijn, ook al vinden veel mensen ze leuk. Ik heb een paar bladzijden gelezen in de bieb en de stijl sprak me niet aan.
    * Hex van Thomas Olde Heuvelt is veel te eng voor mij.
    * Deel 2 tot en met 8 van Harry Potter trekken me niet. Deel 1 was leuk om te lezen, maar ik houd het daarbij.
    * Marie Kondo ga ik ook niet lezen. Ik kan al prima opruimen. Bovendien zijn er genoeg dingen in huis die geen 'joy sparken' maar wel erg nuttig zijn, zoals huishoudelijke benodigdheden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan me vinden in je lijstje, behalve wat Harry Potter betreft ;-)

      Verwijderen
  2. Ik treed je helemaal bij wat A little life betreft. Ik heb me erdoor geworsteld tot aan p. 326, maar dan heb ik er de brui aan gegeven.
    Ook al is Ish Ait Hamou een sympathieke jongen, ik zal geen boeken meer van hem lezen. De nieuwste van Griet Op de Beeck laat ik ook aan mij voorbijgaan en ook de boeken van Louis Paul Boon laat ik dicht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Louis Paul Boon is nochtans niet slecht... heb ik veel liever gelezen dan Claus! Ieder zijn smaak natuurlijk.

      Verwijderen
  3. Marie Kondo ga ik ook niet lezen, die gaat me zeker vertellen dat ik boeken moet wegdoen! En Hugo Claus is ook niet mijn ding. Het smelt van Lize Spit ga ik ook niet lezen, ondanks de hype.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, dat van Kondo en die boeken was ook al bij me opgekomen :D

      Verwijderen
  4. Hahahah, "Neen, ik ben niet geïnteresseerd in opruimen als hedendaagse vorm van religie" :) Idem hier. Vanwaar die hype komt, snap ik niet helemaal. Ook al ben ik zelf wel fan van een opgeruimd huis en al :) Als drama niets voor jou is, dan laat je A Little Life beter voor wat het is, inderdaad! Ik heb nog nooit zo hard geweend door een boek, haha. Ik zou niet zeggen dat het per se is geschreven met als doel te choqueren (ik ken Hanya niet dus ik weet ook niet wat haar doel was), maar ik heb er persoonlijk wel enorm veel herkenning in gevonden en dat deed deugd. Maar ja, drama, dus, enorm veel drama.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé, geen probleem als A Little Life voor jou wel betekenisvol was. Wie weet lees ik het ooit wel eens als ik er nood aan heb ;-)

      Verwijderen
  5. Voor mij was A Little Life elke ster waard die het al kreeg, maar ik kan er heel goed inkomen dat het niet iedereens cup of tea is, moet ook een beetje op het juiste moment op je pad komen. Of dat was bij mij toch het geval. Ik weet nog niet zo goed wat ik wél ga lezen, en dus eigenlijk ook niet wat ik niét ga lezen. Ik zie wel wat er komt... Spannend! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, ik denk dat het idd zo'n boek is...

      Veel leesplezier in 2017!

      Verwijderen
  6. Ik begrijp nog altijd niet waarom The Hunger Games zo'n hype geworden is; ik vond het verhaal altijd al wreed en na boek 1 word het mijns inziens alleen maar slechter. Op de één of andere manier wil ik de serie wel nog eens herlezen om te zien of ik bij deze mening blijf of hem moet herzien, maar tegelijkertijd kan ik mezelf er niet toe zetten om de boeken op te pakken. Dus ik zal ze waarschijnlijk niet lezen in 2017!

    Verder weet ik nog niet echt welke boeken ik niet ga lezen, misschien wel wat minder gehypte literatuur want Het Smelt vond ik persoonlijk echt een tegenvaller!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, zalig bericht!
    Bij mij geen boeken die ik specifiek niet ga lezen, al is de kans wel heel groot dat ik dit jaar ook geen Dan Brown ga lezen (of Pieter Aspe of...). Gewoon, het spreekt mij niet meer aan.
    En Marie Kondo... Goh ja, op zich heb ik natuurlijk graag een opgeruimd huis en kan ik mij wel inbeelden dat mensen daar iets over willen lezen, maar tegelijk: ik weet wel hoe ik moet opruimen (ik moet het alleen vaker doen ;-) ) en het hele "spullen bedanken" enzo, laat maar zijn. Dat en dat ik inderdaad niemand wil horen zeggen dat ik mijn boeken moet wegdoen. Minimalistisch huis, allemaal goed en wel, maar wat boeken betreft: no way! ;) Bovendien is minimalisme ook zoveel meer dan gewoon eens je kleerkast uitmesten...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Populaire berichten