Over Ruby en Sarah Granger

Gisteren ontdekte ik een bijzonder meisje op YouTube: Ruby Granger. Ze leeft naar het voorbeeld van Hermione Granger uit de Harry Potterboeken en is leergierig, plichtsbewust en (dier)vriendelijk. Ze maakt video's over huiswerk, productiviteit en boeken. Ze kleedt zich zelfs zoals Hermione. Ruby ziet er zo jong en lief uit dat ik me over haar zou willen ontfermen zoals over een kleine zus. 


Of moet ik toegeven dat ze veel wegheeft van mijn jongere zelf? Zo leergierig dat ze in haar vrije tijd spontaan Franse woordjes leert en tegelijk zo onzeker dat ze een fictioneel rolmodel nodig heeft? 

Sarah Granger in the old days. Helaas zonder het haar van Hermione.

Ik raak vertederd door haar huiswerkvideo's, maar ik ben ook bezorgd. Ruby leeft met het idee dat hard werken haar sleutel tot geluk zal zijn. Dat muziek beluisteren en uitgaan minder belangrijk zijn dan lezen en vreemde talen leren. Door haar optimistische ingesteldheid gelooft ze dat haar studentenjaren haar mooiste jaren zullen zijn en dat ze de job van haar dromen zal hebben. Eerlijk gezegd: ik wens het haar van harte toe. Ik hoop dat ze haar oprechtheid en doorzettingsvermogen behoudt. Alleen weet ik dat hard werken niet altijd loont. Dat mooie cijfers aan de universiteit geen garantie op succes zijn. Dat er nog zoveel meer is dan studeren.

Ruby wil zoveel mogelijk leren, maar beseft nog niet dat falen je grootste leerervaring is. J.K. Rowling heeft het nochtans gezegd

Door mislukkingen leerde ik wat ik echt wilde: geen universitaire carrière maar een job als NT2-leerkracht waar ik heel veel voldoening uit haal. Geen buitenlandse verblijven maar een huis met ruimte voor boeken. Geen drukke agenda maar vrije tijd om verhalen te verzinnen. 

Toch heeft Ruby met haar jeugdige enthousiasme een gevoelige snaar geraakt. Ze heeft me aangespoord om productiever te zijn en om verwonderd in het leven te blijven staan. 


Reacties

  1. Aan de ene kant vind ik het wel schattig, maar aan de andere kant heb ik ook het gevoel dat Ruby veel mist in haar jonge leven. En ik vrees dat ze haar volwassen leven misschien toch wat te idealistisch voorstelt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Populaire berichten